Kunden, borgeren og brugeren i centrum – men hvad med patienten?

2015 10. maj

Det har længe været et politisk mantra, at patienten skulle i centrum i hospitalssektoren. Et hurtigt blik på landets hosptalshjemmesider viser dog, at det er en endog meget svær øvelse – der heller ikke er gennemført online. Man skal ikke klikke længe for at finde tekster som nedenstående – der vist kan betegnes som både patient og menneskefjendsk:

“Afsnittet dækker anæstesi til såvel elektive som akutte gastroenterologiske patientgrupper, hvor Gastro-operationsafsnittet er landsdelens førende afsnit for gastroenterologisk kirurgi. Afsnittet er specialiseret i canceroperationer på nedre oesophagus, ventrikel, lever, pancreas, tarm og analregion, ligesom afsnittet jævnligt udfører operationer på galdeveje og foretager resektioner og reetablering af tarm på patienter med inflammatoriske sygdomme. Derudover er hernie-, fedme, galde- og refluksoperationer en del af afsnittets daglige rutiner.”

Nu tænker du jo nok, jamen hvordan er det nu med at lægge perifert indsatte centrale vene katetere (Piccline katetere)? Og jo da:

“Som ekstraservice tilbyder vi i afsnittet at lægge perifert indsatte centrale vene katetere (Piccline katetere) i dagtid på hverdage. En gruppe af anæstesisygeplejersker fra afsnittet har specialiseret sig indenfor dette område og varetager koordinering og udvikling af disse.”

Og det lyder jo faktisk som en rigtig fin service og selvom jeg ikke helt ved hvad det er, så er det da et tilbud jeg vil overveje at gøre brug af. Man skal jo ikke sige nej til en ekstraservice og måske den er gratis.

Hvem er målgruppen?

Teksten holder et lixtal i den allerhøjeste ende af skalaen, altså et niveau, der plejer at blive brugt i lovtekster og akademiske tekster. Men hovedmålgruppen for hospitalernes hjemmesider er vel netop ikke kun de fagprofessionelle (de skal være velkomne men hvorfor ikke lade andre læse med?).

aalb

Ovenstående tekster stammer fra Aalborg Universitetshospital (http://www.aalborguh.rn.dk/), men det er let at finde tilsvarende tekster på alle hospitalssider. Teksten er fundet under en af sidens hovedindgange – Afsnit og ambulatorier – og ikke under menupunktet “For sundhedsfaglige” hvor den måske hørte bedre hjemme.

Men at teksterne ind imellem er ualmindelig svært tilgængelige er nu ikke det eneste problem – generelt kan det være svært at se sig favnet som patient når man tilgår hospitalernes hjemmesider. Der er pæne billeder, massere af links – og alenlange menuer med afdelingssider og sygdomme.

En smule simpel brugersegmentering ville gøre en enorm forskel – må man forslå et par store fede knapper på forsiden – FOR PATIENTER og FOR FAGFOLK.

Manden fra kommunen er kommet på hospitalet – så forvent flere blogindlæg om sundhedssektoren i ind- og udland fremover…

KAN DU LIDE HVAD JEG SKRIVER SÅ SKULLE DU TAGE AT FØLGE MIG – ENTEN PÅ HTTP://TWITTER.COM/MEJLVANG ELLER HTTP://WWW.FACEBOOK.COM/MANDENFRAKOMMUNEN

Endnu ingen kommentarer

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS