Hvor skal vi hen du (@skattefar)

2014 12. september

Jeg har flere gange skrevet begejstret om Skat – og Skattefar – her på bloggen.
Skat var med Skattefar den første offentlige myndighed med en seriøs tilstedeværelse på Twitter – og Skattefar er stadig blandt de tunge drenge på Twitter. Mere end 10.000 followers er det blevet til – og en stabil strøm af info- og servicetweets til private og virksomheder. Og dertil kommer medarbejdere på alle niveauer med mere eller mindre aktive twitter-konti.

Det visuelle

Skat forsøger sig også med de rent visulle platforme. På Instagram findes Skattemor (som stadig er lidt tung i det og endnu ikke har fundet en god form). Her er sigtet anderledes end på Twitter. Der deles billeder, der dokumenterer hvordan Skat arbejder, men det er ikke helt spændende.
Pinterest er også taget i brug, men i regi af Told- og Skattemuseet. Ikke så megen aktivitet og feedback, men vel alt i alt ok. Målgruppen er relativt snæver, tænker jeg.

Skat på Facebook

Facebook er der ikke mange followers målgruppen taget i betragtning (under 3 tusinde og vi er flere millioner), men opslagene med gode råd og reminders er ok. Skattefar-brandet bruges ikke (og det synes jeg er en skam) og mediesager er ikke en del af feedet; vi er mere praktiske her.

Men møgsager hober sig op

Skat har det sjældent godt i medierne. Møgsagerne hober sig op og stjæler forsider og spisesedler.
Måske det efterhånden udgør et rekruteringsproblem? For historierne om det, at arbejde hos Skat er ikke altid lige rare. Hos dr.dk hed det forleden, at medarbejderne får ondt i maven af at forsvare Skat til familiefester.
Og i en tidligere artikel hedder det, at ansatte søger væk pga chikane.

Skats LinkedIn-profil deles jobopslag – men ikke så meget andet. Så her var der måske rum for forbedring. Skulle man ikke gøre noget ud af fortællingen om Skat som arbejdsplads? Altså den positive fortælling.

Næste niveau

Men apropos rekruttering; I et jobopslag fra Skat eftersøges personen, der kan tage Skat til næste niveau på de sociale medier.
Og det var det, der satte tankerne igang i forhold til dette blog-indlæg. For hvad er næste niveau for en organisation som Skat, hvis fokus er at integrere sociale medier i forretningen og skabe større åbenhed? Og som allerede er frontløber, når det gælder offentlige institutioners ageren på sociale medier.

Her har jeg brug for jer.
For hvad skal barnet hedde?
Skal Skattefar og Skattemor sendes på pension? Er de allerede pensionister i et hurtigtskiftende socialt mediemarked?
Eller er det bare tid til en lille ny – og hvad skal barnet så hedde?

Snapchat er nok lidt for hurtigt. Men et par lækre profiler for Skattefar og Skattemor på Tinder ville være… hmm, frækt, plat og et absolut turn-off.

Måske vi skal have Skat ind i spiluniverser som Farmville, Candycrush, Hayday eller Moviestarplanet? Leg og lær at blive en lykkelige skattebetaler?
Eller er det bare på indholdssiden, at Skat skal tænke nyt?  Kaste sig ind i de sager der allerede fylder i medierne – i den udstrækning det kan lade sig gøre? Være mere offensive i spredningen af servicelinks?

Eller taler vi optimering af det eksisterende – eller engagering af endnu flere aktive SoMe-brugere internt i organisationen; skal dialogkompetencerne udvikles?

Kloge folk derude – lad mig høre jeres bud; samtale, imagepleje, service, optimering, rekruttering eller…?

Opdatering – kommentarer fra andre platforme

KAN DU LIDE HVAD JEG SKRIVER SÅ SKULLE DU TAGE AT FØLGE MIG – ENTEN PÅ HTTP://TWITTER.COM/MEJLVANG ELLER HTTP://WWW.FACEBOOK.COM/MANDENFRAKOMMUNEN

SÅ BLIVER JEG GLAD OG DU GÅR IKKE GLIP AF NOGET

Endnu ingen kommentarer

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS