Egernstrategien

2013 11. november
af Rune Mejlvang

På kontoret i kommune xxx hvor Manden fra Kommunen tilbringer en uforholdsmæssig stor del af sin vågne tid, taler vi meget om egern når vi taler om Facebook. For egern er faktisk et helt centralt element i vores Facebook strategi.

Egern er vores kommunale version af halvnøgne smækre ungersvende, forførende kvinder, nuttede katte eller vind en ipad konkurrencer.

For hånden på hjertet – et Facebook opslag om flytning af hjælpemiddelcentralen giver knap så mange likes eller delinger, højst et par sure kommentarer.

Men med egern er det noget andet. For så snart vi poster et billede af et egern eller en elefant for den sags skyld, så sker der noget (det skal dog være nuttede dyr; hejrer har langt mindre effekt).

Vi får likes, delinger og et par kommentarer.

De lette likes

Selvfølgelig er det ikke hele sandheden. Et veltimet borgerservice opslag om pasfornyelse op til ferien kan sagtens give interaktion på de kommunale Facebook-sider ligesom omtaler- eller invitation til debat af poltiske beslutninger kan gøre det.

Men når det kommer til den lette, enkle og uformelle interaktion, er der ikke meget, der kan slå de nuttede dyr, heller ikke på kommune-Facebook. Og den vil vi også gerne have.

Egern er mange ting

Med egern, børn,vejrbilleder etc. skaber vi den gode relation, sikrer trafik til siden og understøtter billedet af kommune xxx som et godt sted at leve. Det er et let like for brugerne – selvom kommunen også er ude efter børnetilskudet, skærer ned på antallet af pædagoger og sender irriterende uforståelige breve via e-boks.

Tager troldene over og bliver det hele lidt for surt ? Så del et egern!

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS