Halvfesen folkefest

2013 8. november
af Rune Mejlvang
Med blot 10 dage til valget er det så som så med festlighederne på de kommunale hjemmesider. Der er ikke meget swung i markedsføringen af kommunalvalget, der vel alt andet lige er den største kommunale begivenhed. Debat og dialog fylder uendeligt lidt – og måske endnu værre: chancen for at sætte fokus på det kommunale selvstyres opgaver forpasses fuldstændigt.
rudersdal.dkhttp://www.rudersdal.dk/

Bevares, der er er nyheder og bannere, der leder til information om valghandlingen – men et reelt svar på hvorfor det overhovedet er værd at stemme, finder man ikke på de kommunale hjemmesider.

Forsigtige og upartiske

Naturligvis er rammerne for markedsføringen af valget snævre. Det er selve valghandlingen, der skal markedsføres, ikke holdninger og partier – og det gør det selvfølgelig lidt kedeligt.
Præsentationen af de opstillede kandidater går da også fra kedsommelig til trist. Der er ikke megen omtale eller billeder af kandidaterne, blot navn og liste og hvis det går højt et link til listens hjemmeside – hvis listen over kandidater da ikke bare er gemt væk i en pdf.

Den fællesoffentlige kampagne Tænk dig om før du ikke stemmer går igen på en lang række af kommunernes hjemmesider og Facebook profiler. Det er et fint kampagneslogan, men udtrykket er noget ferskt.

http://www.gentofte.dk/da/Indflydelse-og-politik/Valg-og-afstemning/Praktisk-om-valg/Kandidatlister
Flere kommuner har i forbindelse med valget lanceret egentlige kampagnesider, f.eks. Aarhus med siden Aarhus stemmer. Her er det hele lidt gråt i gråt (man er vel upartisk) og det på trods af, at selv AGF er indruleret i indsatsen. Store pluspoint for den ekstra indsats, men en fest – det er det altså ikke.
http://www.aarhusstemmer.dk/da.aspx
Hvad stemmer vi om?
Om hvem der skal være borgmester og gå med guldkæde og åbne daginstitutioner og snakke med pensionister og hele svineriet. Naturligvis og jo tak. Men det handler også om en stor del af vores daglige liv.
“Det handler om den hverdag du har lige her”, lyder det i et af de fællesoffentlige kampagneslogans (og det kan jeg godt lide), men hvorfor pokker sætter kommunerne ikke mere fokus på det? Kommunalvalget handler om børnepasning, ældrepleje, cykelstier og skoler. Og det kan man godt fortælle uden at blive politisk.
“Herinde tager vi beslutninger der påvirker din hverdag”, lyder et andet kampagneslogan, der benyttes på bannere på landets rådhuse. Ja, netop! Men beslutninger om hvad?
Regionerne har i deres valgkampagne valgt ikke bare bare at sætte fokus på selve valghandlingen, men også på hvad det egentlig er regionerne bestemmer over. Her fremhæves centrale emner og temaer, sundhedsvæsen, transport m.m.  – og de sættes til debat:

http://rv13.dk/hovedstaden
Virker det? Måske, måske ikke, men jeg har respekt for en kampagne, hvor man tager borgerne og sig selv alvorligt – og rent faktisk sætter ord på hvad der stemmes om.

Endnu ingen kommentarer

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS