Skat – et udvalg

2012 29. februar

Vores allesammens Skat er i luften med en redesignet hjemmeside, skat.dk, der ifølge Bo Steinicke (webredaktør hos Skat) allerede skulle have givet stor effekt.

Med det nye design er der foretaget klare prioriteringer af hvilket indhold, der er vigtigst for brugerne – og for Skat – og det har bl.a. resulteret i et markant forenklet forsidedesign.

skat.dk ny forside
www.Skat.dk – ny forside

Færre indgange og mindre kompleksitet,

Kompleksiteten er nedbragt betragteligt; i stedet for 3 overordnede brugersegmenter, “borgere”, “virksomheder”og “konsulenter”, er der nu kun 2: “borger” og “virksomhed”.

De to brugersegmenter har hver deres målrettede genvejsmenu på forsiden, “Mest læste” (om det rent faktisk er “mest læste” eller redaktionelt udvalgte links ved jeg ikke ), og de udgør hovedindgangen til sitet.

skat.dk gammel forside
skat.dk – gammel forside

Antallet af klikbare elementer på forsiden er i det hele taget nedbragt betragteligt.  Væk er pressemeddelelser, markedsføringsbannere og billeder af legende børn (tak!). Udover topmenu og en lille diskret serveicemeddelelse er der ingen støj på forsiden. Der er prioriteret hårdt og kontant.

Siden fremstår derfor enkel og overskuelig – og givet at det er de rigtige ting der fremhæves på forsiden – let at benytte.

Prioritering på godt og ondt

At der er skåret ind til benet og prioriteret er sidens helt store styrke – men også dens svaghed.

På den ene side må man formode, at en stor del af brugerne rent faktisk finder hvad de søger direkte på forsiden. Og det er jo godt – for brugerne og for forretningen.

På den anden side  bliver jeg i tvivl om der alligevel er skåret lidt for meget.

Søgning og navigationshjælp

For hvad nu hvis man ikke finder hvad man søger på forsiden? Er det så tilstrækkeligt tydeligt hvordan man kommer videre? Søgefunktionen er lavt prioriteret og de links (overskrifterne “Borger” og “Virksomhed” samt “gå til  borger”/”gå til Virksomhed”), der skal guide brugeren videre er ikke særligt klart markeret.

Hvorfor ikke bruge plads på et mere markant søgefelt og hvorfor ikke fremhæve link-funktionaliteten yderligere?

Problemet er, at det stadig er et gigantisk site at navigere rundt i; skal jeg finde information om prisen på nye nummerplader er der lang vej til målet hvis jeg ikke benytter søgefunktionen.

Fra forsiden er der 5 klik og på min vej møder jeg 4 transportsider, der alle har forskelligt design og opbygning. Her savner jeg lidt af forsidens stringens for det tager tid hver gang jeg skal forholde mig til et nyt sidelayout.

Statistik tak

Er resultatet så godt eller skidt? Kun Skats henvendelsesstatistikker kan give et godt svar på dette – og det er projektets helt store force og grunden til, at projektet fortjener ros.
For her er der for en gang skyld en offentlig hjemmeside, der meget entydigt forsøger at flytte en stor mængde henvendelser fra de dyre offline kanaler til de billigere online kanaler; og det der hvor det virkelig har effekt, der hvor volumen er størst.

Én reaktion Læg en kommentar →
  1. marts 23, 2012

    Hej Rune.
    God præsentation/anmeldelse af SKATs nye hjemmeside. Og god timing ift årsopgørelserne :-)
    Har du noget bud på, hvad deres henvisningsstatistikker rent faktisk viser?

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS