3 dybe tallerkener?

2011 30. maj

Egentlig gider jeg ikke at skrive om den stadige strøm af kommunale hjemmesidelanceringer og relanceringer her på bloggen. Der er sjældent sindsoprivende nyt, men jeg har alligevel valgt at tage et kig på forsiden af 3 nylancerede kommunale hjemmesider fra Gentofte, Greve og Fredericia.

Gentofte kommune – branding og baggrundsbilleder

Gentofte.dk ligner ikke umiddelbart standard kommunevare. Forsiden er domineret af en stor banneranimation og gråtonede tekstfelter. Og bag banneranimationen gemmer sig en baggrundsgrafik med en utydelig, men storsmilende kvinde med briller og badehætte (?).

Brand og identitet synes i fokus fremfor overblik og effektivitet. Menuer og søgefelt er placeret som forventet, men kæmper en hård kamp om opmærksomheden. Forsiden indeholder hvad den skal – og lidt til kunne man hævde; der er meget støj og jeg glemmer næsten hvad det er jeg kigger efter.

Fredericia Kommune – Problemknusere og mouse over

Her er oplevelsen meget anderledes. Her er meget hvidt og store genvejsmenuer dominerer forsiden sammen med en æstetisk set ikke helt vellykket billedcollage. Den ene genvejsmenu har fået overskriften Problemknusere og herfra linkes der til forskellige undersider som Rotter, Anmeld bedrageri og Børn i krise. Opstramning tak.


Forvilder man sig med musen over billedcollagen afsløres det iøvrigt, at der er lagt en mouseover-menu på med endnu flere genveje. Længere nede på siden slås forsideredaktøren med kolonner med alt for lidt plads til at lave bare hæderlige overskrifter: “TILSKUD-FODPLEJE”.
Det spiller ikke rigtigt.

Greve Kommune – overblik og magnaprint

I min optik er Greve Kommune nok dem, der er sluppet heldigst fra lanceringen. Det er ikke spændende og nyt, men der er skåret ind til benet og truffet klare valg. En meget blå menubar dominerer sammen med en billed/bannerkarusel og 3 genvejsmenuer. Overskrifterne er STORE, pyntegrafikkerne få. Her er ikke så meget der kommer i vejen, ikke så meget at tage stilling til. For mig fungerer det.

Kommunal egenart?

Jeg er ikke i tvivl om, at der i de 3 kommuner er brugt bunker af ressourcer på at udvikle de nye hjemmesider (de 3 sider er udviklet i samarbejde med 3 af de større aktører på det offentlige marked). Men jeg er måske lidt i tvivl om hvor vidt det er umagen værd. Det er de samme genveje, der er brug for at have på forsiden og de samme historier der er brug for at fortælle; de samme bannerløsninger og genvejsmenuer. Og borgerne i de 3 kommuner besøger vel siderne med ca. de samme behov.

Siderne går til opgaven på lettere forskellig vis og med forskellig grad af succes. Alle indeholder fornuftige, endog gode løsninger – og tydelig inspiration fra andre kommunale sites. Min pointe er ikke, at det er svinedårligt og at der nu skal rulle hoveder. Men set i sammenhæng synes jeg ikke, at de 3 projekter er pengene værd. Der er for mange smuttere og for megen energi er brugt på at genopfinde og style hvad der rettelig burde være standardelementer – og det opvejes ikke af behovet for egenart, branding eller rekruttering.

Jeg savner tværkommunale samarbejder, der sikrer borgerfokus og effektive løsninger i alle kommuner. Nok er kommunerne forskellige, men de er ikke så forskellige.

Endnu ingen kommentarer

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS