Kommunen på Facebook – hvad er effekten?

2011 18. maj
af Rune Mejlvang

Facebook er uden tvivl den mest populære platform når kommunerne skal i gang med den digitale borgerinddragelse og “det sociale”. Ofte er der dog tale om mindre pilotprojekter uden de store ressourcer. Og selv den type projekter kan det være meget svært at få i luften.

For selvom flere kommuner har haft gavn af Facebook som dialog og debatplatform, så kan det være svært at få ressourcer til projekter, der ikke har en klar business case når dagsordenen er præget af besparelser og effektiviseringer.

Effektiv service og markedsføringskanal?

Men kan Facebook levere noget som kommunal serviceplatform? Indtil videre er det begrænset hvad jeg har set af casemateriale, men et blog indlæg af Anne Eide fra den norske kommune Råde præsenterer nogle interessante tal.

Kommunen har ca 7000 indbyggere – og ca 1000 personer synes godt om kommunens facebook side hvilket i sig selv er imponerende højt tal. Men mere interessant er følgende:

“I Råde har vi erfart følgene respons på de artiklene vi legger ut:
artikkel på kommunens hjemmesider kan forvente 20 til maks 495 oppslag.
linker vi artikkelen opp på kommunens Facebookside, får vi 1500 og 2500 oppslag.

3 til 5 ganger flere innbyggere leser det vi legger ut på Facebook.”
Anna Eid i Facebook øker trafikken på kommunens hjemmesider

Skat, kommunikationspolitik og politiske møder

Uden at fornærme nogen kan jeg vist godt skrive, at der er tale om en meget ordinær kommunal Facebook side.

Råde kommune på Facebook

Opslagene favner hele den kommunale genre: diskussionsoplæg vedr. kommunens kommunikationspolitk (p.t. ukommenteret), opslag om politiske møder, en reminder om skat og varsling af problemer i telefonomstillingen.

Der er ikke mange likes og kommentarer, men det genererer en hel del visninger. Visninger på Facebook, som jeg formoder der er tale om, er selvfølgelig ikke det samme som, at det bliver læst, men det er alligevel interessante tal.

Er Råde Kommune mon  særlig? Er  der nogen derude, der kender til tilsvarende tal fra danske kommuner så hører jeg meget gerne fra jer.

11 reaktioner Læg en kommentar →
  1. maj 18, 2011

    Fra vores arbejder med Sorø kommunes Facebook, http://www.facebook.com/soroekommune , kan vi se at hver post i snit har små 1.000 visninger.

    Det interessante ved Sorø FBsiden er at den er lagt helt åben, dvs. man ikke behøver at have en FBkonto for at se indholdet. Således fungerer FBsiden mere som en generel hjemmeside. Pt. er der 400+ ‘likes’ på siden, men som sagt 1.000 visninger pr. post, hvilket må betyde at flere netop bruger FBsiden til informationssøgning, men ikke nødvendigvis har valgt at ‘like’ den for at modtage push-nyheder i deres feed.

    Tal fra soroe.dk til sammenligning kender jeg ikke, – men min overbevisning er at de ikke er nær så høje.

  2. Rune Mejlvang permalink*
    maj 19, 2011

    Hej Morten
    Mange tak for deling. Det store spørgsmål er vel egentlig hvor meget klogere disse tal gør os. Fb-visninger er nok ikke tilstrækkeligt; det et en noget uklar størrelse (og de siger ikke meget om hvorvidt ting bliver læst). Det fulde billede kommer nok først med f.eks. clickthrough rates på links.
    /Rune

  3. maj 19, 2011

    @Morten 1000 visninger pr. post betyder ikke nødvendigvis at andre end de 400 fans har set posten. Én visninger er et load af brugerens news feed, og hvis Sorø Kommunes post har ligge i det news feed og brugeren loader det tre gange, tæller det som tre visninger. Derfor kan de 1000 visninger lige så godt være et udtryk for, at de 400 brugere ser posten ca. 2,5 gang i gennemsnit.

    Det er helt sikkert interessant med CTR, men jeg synes stadig målet kommunerne må sigte efter er interaktioner. Det er jo et socialt medie :)

  4. maj 19, 2011

    Statusopdateringerne på Kolding Kommunes Facebookside opnår typisk mellem 4000 og 5000 visninger alt i alt. Men, som Anna er inde på, så fortæller antallet af visninger ikke, hvor mange personer, der rent faktisk har set opslaget eller rent faktisk læst det. Derfor mener jeg heller ikke, at man helt ukritisk kan sammenligne antallet af visninger for en statusopdatering med antallet af besøg på hjemmesiden. Det virker lidt som at sammenligne æbler og pærer, men lad os bare kaste et tal på banen alligevel. En statusopdatering om afhentning af affald i påsken gav 5497 visninger på Facebook, mens kun 187 besøgte den side på kommunens hjemmeside, som fortalte om samme emne.
    Noget andet man kan vælge at se på er jo den feedback, opslagene får, selv om også disse tal skal tages med et gran salt. I Kolding kan vi konstatere, at der er stor (og forventelig) forskel på graden af feedback. Almindelige servicemeddelelser giver ofte kun i nærheden af 0,05 procent feedback, mens spørgsmål og opfordringer til debat typisk ligger mellem 0,3 og 0,4 procent eller højere. Vores seneste statusopdatering, som omhandler rygning, er i skrivende stund ca. halvandet døgn gammel, har fået 2102 visninger og 0,48 procent feedback.
    Vi kunne i Kolding godt tænke os at måle på et andet parameter, nemlig mængden af trafik Facebook genererer til vores hjemmeside. I forbindelse med vores statusopdateringer linker vi meget ofte til informationer på kommunens hjemmeside, og det er vores plan, at vi skal i gang med at måle, hvor megen trafik det rent faktisk giver på hjemmesiden.

  5. Rune Mejlvang permalink*
    maj 19, 2011

    Hej Kristina
    Helt enig – det er ikke muligt at sammenligne fb-visninger med hjemmesidebesøg – og feedback giver kun en del af billedet. Mange kommunale opdateringer har en karakter som måske nok er nyttige – men det er ikke ting man nødvendigvis “synes om”.
    Tal for hvad der egentlig genereres af besøg på hjemmesiden via FB ville være meget interessante; måler I på det ?
    /Rune

  6. Rune Mejlvang permalink*
    maj 19, 2011

    @anna ja interaktionen er vigtigst når vi taler FB alene, men min oplevelse er nu, at der også er en klar forventning i kommunerne i forhold til, at FB skal være både dialogplatform og en effektiv henviser og markedsføringskanal.
    /Rune

  7. maj 21, 2011

    @Anna @Rune. Helt enig i at antallet af FB visninger ikke nødvendigvis er unikke. Min pointe er, som dialogen jo her også peger i retningen af, at målinger peger i retningen af at en FB post har større repons end den tilsvarende post på kommunens hjemmeside.

    Omkring brug af FB til ægte fler-vejs borgerdialog, så efterlyser jeg også (dagligt næsten :-) ) dette, så FB, som webben, ikke kun bliver et en-vejs medie. Problemstillingen er den kendte at kommunerne jo oftest mangler/ ikke lægger de nødvendige ressourcer ind i dialogdelen OG at organisationen og det politiske niveau fortsat skal modnes til aktivt at (turde) bruge FB som en del af deres høringsprocesser og borgerinvovering om store politiske beslutninger mv.

    Men men – det kommer – er fuld af fortrøstning :-)

    /Morten

  8. maj 23, 2011

    Hej Rune. Vi er endnu ikke begyndt at måle på, hvor meget trafik Facebook-opslag giver på kommunens hjemmeside (Kolding), men vi forventer at gå i gang med det inden længe. Vi er spændte på at se resultatet :-)

  9. Troels Vinding permalink
    maj 25, 2011

    Hej Rune
    Jeg har kigget lidt på vores statistik for at se, hvor meget der kommer fra Facebook. Det er endnu kun marginalt. Se her for perioden 1. april til 24. maj: http://www.kolding.dk/dok/ka/trafikkilder.gif
    /Troels

  10. Troels Vinding permalink
    maj 25, 2011

    Hej igen
    Lidt mere statistik: I et forsøg på at belyse hvorvidt link i FB-opslag skaber trafik på kommunens hjemmeside, har jeg fundet nogle tal frem.

    Som eksempel er brugt et opslag, som blev lagt på kommunens FB-side 18. maj. Heri var et link til kommunens website, hvor opslagets emne blev uddybet. Så vidt vi husker, blev der også 18. maj lagt en henvisning til samme side på forsiden af kommunens website.

    Ud over søgning via Google m. fl. kunne man altså komme til siden ad to veje: Fra forsiden af kommunens website og fra FB-opslaget.

    I perioden 18.-24. maj havde forsiden af kommunens website 10.690 besøg. I samme periode havde opslaget på FB 3576 visninger.
    Siden, som der blev linket til, havde i perioden 179 besøg. Heraf kom de 20 fra FB. For nemheds skyld går vi ud fra, at resten (159) kom fra forsiden af kommunens website.

    Resultatet er, at 1,49 procent af de besøgende på forsiden af kommunens website også besøgte den pågældende side, mens 0,56 procent af visningerne på FB gav et besøg på siden.

    /Troels

  11. Rune Mejlvang permalink*
    maj 27, 2011

    Hej Troels
    Mange tak for tal – fedt med eksempler. Måske ikke så høje tal endnu men ser da ud til, at det kan være et fint markedsføringssupplement i forhold til indsats – for mon ikke der stadig er rum for at få et væsentligt større antal synes godt om’ere på FB?

    Der er også et eller andet vedr. forholdet mellem hjemmesidebesøg og FB-visninger, der skal tænkes videre på. Det er jo en fed sammenligning af gennemkliksrater, men de 10000 forsidebesøg er jo nok gennemført af et væsentligt højere antal unikke besøgende end hvad der er tilfældet på FB.
    /rune

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS