Giv et praj fra mobilen

2011 27. marts
af Rune Mejlvang

Giv et praj løsninger hvor borgerne kan registrere og indberette huller i vejene, manglende tømning af affaldsspande og lignenede er ikke noget nyt og ukendt i den kommunale verden.
For et år siden skrev jeg om et par kommunale eksempler og om tjenesten Seeclickfix.com, men var ikke videre begejstret over kommunernes løsninger.

Men løsningerne er stadig populære i kommunerne og nu ser en ny kommunerettet variant dagens lys.

Automatisk stedangivelse og fotodokumentation

GIS-leverandøren Intergraph har udviklet en mobil variant af Giv et praj til både Iphone og Android. Og med applikationen på telefonen er det let for borgeren at registrere og indsende praj og medfølgende fotodokumentation.  Stedangivelse klares via telefonens GPS og indberetningen sendes automatisk til den relevante myndighed.

At borgeren slipper for at forholde sig til modtager-myndighed er en ret cool funktion – det  bør aldrig være borgerens opgave at finde frem til rette myndighed og modtager.


Giv et praj screenshots

En glad giver

Men det interessante er nu ikke så meget form og funktionalitet, men mere det, at lanceringen sker uden om kommunerne. For Intergraph, den glade giver, stiller applikationen til rådighed for borgere i hele landet – og videreformidler indberetningerne til kommunerne – om de vil have dem eller ej.

Det bliver interessant at se om det er en gave som kommunerne bliver glade for! Der er ingen kontrol og uden et administrationssystem kan det hurtigt blive dyrt og besværligt at håndtere. Og når det ikke er kommunen selv der står bag, så er der ikke engang en god lille borgmesterhistorie til lokalavisen.

7 reaktioner Læg en kommentar →
  1. marts 30, 2011

    Hej Rune

    Jeg er og et par andre af mine bekendte havde denne idé for et par år siden, men der var flere grunde til at vi ikke gik videre. Bl.a. havde(og har) kommunerne ingen penge. App’en kunne selvfølgelig være en fin case at vise frem, men intet er jo gratis. Derudover var der manglende interesse fra kommunerne, hvilket muligvis og hænger sammen med de ikke har økonomi til det.

    Sådan som jeg ser det, er Giv et praj app’en ikke speciel brugbar i den nuværende form. Hvis ikke kommunerne er interesseret, opnår man intet med det. Under informationer om Giv et praj står der: “Dit praj indsendes anonymt, og du vil derfor ikke få tilsendt en statusbesked om kommunens håndtering af dit praj. ” Hvilket får mig, som bruger, til at tænke; hvorfor skulle jeg gøre det? Desuden er det for avanceret at give et praj om noget, jeg skal tage stilling til en hel del, og hvor meget info bruger den, og til hvem sendes det?

    Idéen er fantastisk, og tanken om at app’en kunne fungere, i et samfund som vores er rigtig go’. Har dog svært ved at se det fungere i praksis, men kan være at jeg bliver positiv overrasket :)

  2. marts 31, 2011

    En kommentar fra “den glade giver”.

    G!v et praj App’en er oprindeligt et spin-off fra udviklingen af vores registrerings App henvendt til professionelle brugere (til eks. registrering af byudstyr).

    Baggrunden bag G!v et praj er, at en stor del af kommunerne har Giv et praj løsninger på webben, herunder en række af vores eksisterende kommunekunder. Problemet er blot, at webben ikke er et særligt velegnet medie hertil; det er simpelthen for omstændig en måde at indgive prajs på – uagtet om man venter til man sidder foran computeren derhjemme eller forsøger at åbne kommunes hjememside på sin mobiltelefon. Og hvem siger i øvrigt, at borgeren er klar over, hvilken kommune, han eller hun befinder sig i? Specielt i Storkøbenhavn er det ikke utænkeligt at man krydser en eller flere kommunegrænser på cykelturen fra hjem til arbejde.

    Med de seneste års udvikling indenfor Smartphones, er det nu muligt at tilbyde en simpel og intuitiv måde at indgive prajs på. Samtidig er præcisionen af GPS-lokaliseringen højnet markant, og alt der kræves er borgeren er at tage et foto, vælge en kategori via drejehjulet og ikke andet. Det er ganske frivilligt at angive en kommentar til prajet.

    Intergraph har etableret en backend til App’en (i Amazons EC2 cloud), der modtager prajs og efterfølgende “kommunekoder” dem, så de kan sendes til de rette myndigheder. Vi tilbyder at maile prajs til kommunerne uden beregning. Alt vi behøver er en email adresse, hvortil vi skal sende prajs. Endvidere tilbyder vi også kommunerne at tegne abonnement på vores webtjenester, så de kan få adgang til prajs i real-time i en række åbne formater (KML, RSS og GML).

    I første omgang har vi fokuseret på kommunerne, men hvem siger, at ikke også nationale myndigheder som eks. Vejdirektoratet eller Naturstyrelsen eller forsyningsselskaber kunne være interesserede i at modtage relevante prajs? Tilsvarende har vi i første omgang valgt at indsendelsen af prajs foregår anonymt. Dels ud fra en betragtning af, at vi ikke ønsker at lagre personhenførbare, og dels at vi ikke ønsker at kategorisere prajet som en personlig henvendelse (med de regler, der så er for feedback, journalisering etc.). I øvrigt behandler hovedparten af kommunerne allerede prajs anonymt på deres webløsninger.

    Vi er blevet meget overraskede over den enorme interesse, der har været for G!v et praj App’en fra dag 1. Senest har vi kun modtaget positive signaler på vores igangværende brugerkonference i Vejle. Vi har derfor fået ekstra travlt med at færdiggøre http://www.givetpraj.nu, som lanceres ganske snart. Her vil der være et kort med indkomne prajs, samt information om G!v et praj – henvendt til både borgere og myndigheder.

    Vi håber virkelig, at I (kommuner og borgere) vil tage godt imod App’en:-)

  3. Rune Mejlvang permalink*
    marts 31, 2011

    Hej Tobias

    For mig er det afgørende ikke, at kommunen er direkte og velvillig modtager – i første omgang.
    Der står jo, at praj videresendes til kommunen og det er sådan set nok for mig; jeg ved de modtager og har også en forventning om, at de reagerer (på et tidspunkt).

    Jeg er nu enig i, at der er nogle mangler p.t. i forhold til hvad der sker efter indsendelsen af mit praj. Der mangler feedback fra modtager og/eller andre brugere (men umiddelbart læser jeg Mads’ kommentar som, at det er på vej).

    Men app’en kan jo fungere fint som “pressionsplatform” hvis praj gøres synlige for en bred offentlighed – og så kan myndighederne blive tvunget til at reagere.
    /rune

  4. Rune Mejlvang permalink*
    april 3, 2011

    Hej Mads
    Tak for uddybende info.
    Det undrer mig ikke, at I har fået god feedback på jeres brugerkonference. Det er på mange måder et oplagt værktøj at afprøve – men jeg er spændt på at høre om det også gælder kommuner “uden for folden”. Vil de også være glade/neutrale/irriterede over denne nye kanal?

    /Rune
    Giv gerne et praj når hjemmesiden er oppe.

  5. april 13, 2011

    Så har vi fået hjemmeside http://www.givetpraj.nu i luften.

    På siden findes information til hhv. borgere, kommuner, statslige myndigheder samt forsyningsselskaber.

    Vi har fået vores webservices i luften og arbejder pt. på at få e-mail systemet på plads, så vi automatisk kan sende praj ud til de respektive kommuner.

    Vi har forfattet et (gammeldags “analogt”) brev, som vi ønsker at sende ud til tekniske direktører i alle landets kommuner. Formålet er dels at gøre opmærksom på App’en og dels at indsamle e-mail adresser hos kommunerne, hvortil vi sender indkomne praj. Vi har forsøgt at få adgang til FOA (Fællesoffentlig Adressedatabase) uden held. Har nu rettet henvendelse til KL for at høre, om de kan hjælpe med at skaffe kontaktoplysninger. Er der nogen, der har andre idéer til, hvordan vi lettest kan nå ud til samtlige kommuner?

    App’en fik en del opmærksomhed på Digitaliseringskonferencen, herunder omtale i Dansk IT’s keynote. De seneste dage har vi fået flere henvendelser fra kommuner – generelt positive henvendelser, som sagtens kan se idéen med G!v et Praj:-)

  6. maj 20, 2011

    Hej Rune

    Du skriver, at det aldrig bør være borgerens opgave at vide hvem rette myndighed er….det har du fuldstændig ret i!
    Det står faktisk direkte i forvaltningslovens §7 stk 2.

    citat:
    ——-
    Stk. 2. Modtager en forvaltningsmyndighed en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, videresendes henvendelsen så vidt muligt til rette myndighed.
    ——-

    Og ////så vidt muligt//// er der meget smalle rammer for hvad der menes med det. Man skal over i, at man slet ikke kan afkode henvendelsen fx hvis den er skrevet med ikke-latinske bogstaver.
    At den bare er landet forkert i posten eller i den forkerte kommune….det er ikke nok at afvise henvendelsen. Den skal videresendes til den rette myndighed.

  7. kasper permalink
    maj 30, 2011

    God idé, men der eksisterer allerede en lignende side. Se http://www.hulivejen.dk

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS