Hønsehold, registreret partnerskab og kropsbårne hjælpemidler

2011 2. februar

Hvis der er en ting der tynger alle kommunale hjemmesider så er det indholdsmængden og forsøget på at lave en fornuftig navigerbar indholdsstruktur.

Det bliver bare aldrig rigtigt let at lave en borgerservicemenu, der favner alt fra hønsehold over registreret partnerskab til kropsbårne hjælpemidler. Og når der også skal være plads til kultur, lokaldemokrati, borgmesternyt og måske lidt by-branding så knækker filmen.

Det ender oftest med at være lidt rodet, uoverskueligt og tilfældigt – og meget tidskrævende at vedligeholde og bruge. Og det virker ikke helt, borgerne ringer stadig, så der kompenseres med genvejsmenuer, bannere etc.

Prioritering og oprydning – fra informationslosseplads til strømlinet kommunal webshop

Ingen i det kommunale landskab tør rigtigt prioritere deres indhold. Nu har man jo fået det hele på nettet, så hvordan vil det ikke se ud hvis man pludselig fjerner noget igen? Vil borgere og ikke mindst husets egne afdelingschefer opleve det som en nedprioritering af et område, hvis det fylder mindre på hjemmesiden?

Men indtil videre er der ingen kommuner, der tør tage deres webstatistik alvorligt og smide de mange hundrede ubrugte sider væk fra hovedsitet. De strømlinede selvbetjeningssites eller den kommunale webshop findes stadig ikke.

Mindre struktur, mere søgemaskine

Rødovre Kommune er en af de få kommuner, der har valgt en anderledes tilgang til strukturering og navigation på kommunens hjemmeside – en tilgang hvor søgemaskinen, kaldet “Hovedvejen”, har fået den centrale plads – på hjemmesidens forside og på sitet i det hele taget:


Rødovre Kommune - forside med stort søgefelt

www.rk.dk

OK – det er ikke kønt og fremstår i det hele taget ikke særligt gennemført, men nedprioriteringen af menustrukturer til fordel for søgefunktionalitet er et interessant bud. Hos Rødovre er der ingen navigerbar borgerservice-menu – det er søgningen og diverse genveje der skal løfte opgaven.
Den nuværende implementering lader en del tilbage at ønske. Jeg har svært ved at orientere mig på sitet, designmæssigt er det noget rod og så mangler der konceptuel stringens.

Dropper man en del af menuerne, burde det skabe større overskuelighed på sitet, men det er ikke tilfældet her! Jeg kan faktisk relativt nemt finde information om både regler for hønsehold og kropsbårne hjælpemidler, men det hele ser så rodet ud, at jeg ikke rigtigt gider.
Så thumbs up for ideen, men…

2 reaktioner Læg en kommentar →
  1. februar 7, 2011

    Godt du rusker lidt op i kommunernes tilstedeværelse på nettet. Ligesom andre offentlige hjemmesider er det vigtigt hele tiden at tænke i, hvordan man bedst servicerer de forskellige målgrupper bedst. Jeg synes dit eksempel med Rødovre Kommune er godt. Jeg er enig i din kritik af deres setup, men jeg kan faktisk rigtig godt lide deres markante søgefunktion. Jeg er specielt glad for dens “fuzzy logic”-visning mens man skriver i søgefeltet. Det er smart.

    En anden kommunal hjemmeside jeg synes man bør fremhæve er Roskilde Kommunes (http://www.roskilde.dk/). De har en helt speciel forside, som adskiller sig markant fra de øvrige sider. Det er sikkert i erkendelse af at dem som kommer direkte til forsiden ikke kommer fra en google-sægning, og derfor endnu ikke er i gang med en søgning. De får derfor en række forskellige søgemuligheder og pull-down menuer. Inde på de forskellige sektionsforsider ser det straks mere målrettet ud og man snævrer sin sægning ind efterhånden. Jeg kan også godt lide deres forskellige oversigter i form af både sitemap, alfabetiske indeks og emneindeks. Der er flere forskellige indgange til samme indhold, og jeg har virkelig en fornemmelse af at de faktisk bruger deres webstatistik aktivt i deres arbejde med informationsarkitekturen.

    Men som sagt: interessant og vigtigt emne du bringer på banen :-)

  2. Rune Mejlvang permalink*
    februar 8, 2011

    @torben – ja, rødovre kommunes forside er en interessant indfaldsvinkel til borgerservice. KMD er p.t. igang med at udrulle en ny løsning kaldet kmd kontaktcenter hvor søgning også er den centrale indgang til informationen.
    Desværre koster kmd’s løsning kassen – og interface og brugerinterface er indtil videre på niveau med rødovres, men perspektivet er spændende.
    Du kan se kmd kontaktcenter her: http://faxe.kc.kmd.dk/display/4/search.aspx?tab=search&c=&cpc=&cid=&r=
    (og egentlig var det planen, at du kunne læse om løsningen her på bloggen men så langt er jeg ikke kommet)
    /rune

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS