Et los i bollerne – kommunen på Facebook

2011 20. januar
af Rune Mejlvang

Mange kommuner er efterhånden aktive på Facebook, og en kommune der går rigtigt langt er Kolding; her er der både plads til sproglige “los i bollerne” til kommune og medarbejdere, traditionel serviceinformation og diskussioner af både snerydning og rekrutteringspolitik.

Den sproglige tone er meget direkte:

Eksempel fra Kolding Kommunes Facebookside

Debatten er livlig og for det meste i en rimelig tone omend “landsbytosserne” her som i de lokale avisers debatspalter fylder en del.
Men det er det der er sidens styrke; her udfolder den lokale debat sig frit. Udover den rene debat så skriver borgerne også forslag og ideer til kommunen. Og så er der eksempler på borgere, der hjælper andre borgere:

Borger hjælper borger på Koldings Facebook side

Servicemeddelelser – ikke sagsbehandling

Kommunen gør en del ud af at understege rammerne for brugen af Facebook-siden. I beskrivelsen af siden hedder det:

“Denne side gør det nemt at modtage servicemeddelelser fra Kolding Kommune og deltage i aktuelle debatter.
Formelle henvendelser skal ske direkte til kommunen. www.kolding.dk/kontakt”

Dette er lidt af et kunstgreb; kommunen vil gerne benytte Facebook til push-information, men afskriver brug af siden til formel kommunikation. En borgerhenvendelse via Facebook er ikke en rigtig henvendelse men en – hmmm – en ikke-henvendelse???
Som jeg læser det, er det et forsøg på at unddrage sig pligten til at sagsbehandle henvendelser, der kommer via Facebook. Langt hen ad vejen en forståelig tilgang; Facebook er ikke den optimale sagsbehandlingskanal!

Ingen dialog med kommunen som organisation

Jeg formoder, at det er af samme grund, at kommunen – i form af sideprofilen – aldrig besvarer borgerhenvendelser på siden. Kolding kommune pusher informationer; borgerne kommenterer og diskuterer, men får ikke svar fra kommunen som organisatorisk enhed.

Jeg forstår problematikken – men tror ikke, at det er den rigtige håndtering. Hvorfor ikke besvare generelle spørgsmål – om åbningstider, tidsfrister etc.  med kommuneprofilen (altså spørgsmål vedr. den type information man jo gerne vil pushe på siden). Er der spørgsmål der kræver sagsbehandling, så må man henvise til anden kanal.

Borgmesteren for det hele

Koldings borgmester, Jørn Pedersen, er derimod vældigt aktiv på siden – men med sin personlige profil.

Og her bliver det lidt problematisk – for deltager han som privat person, som øverste administrative leder af kommunen eller som lokalpolitiker? Det fremgår ingensteds på siden.
Men som eksemplet her viser, så udtaler han sig som en der er nært knyttet til kommunens administrative apparat:
Borgmesteren hjælper en borger på FB

Udtaler han sig officielt på kommunens vegne? Kan han overhovedet andet? Jeg bliver simpelthen i tvivl.

På den ene side er der noget virkeligt stærkt ved at have borgmesterren til at svare; det virker i den grad autoritativt og troværdigt. Men hurtigt melder tvivlen sig – er det nu ham selv der skriver alle svarene; har de været forbi hans spindoktor; ved han virkelig alt det, eller tager han bare æren fra kommunens ansatte.
Hmm – og er kommunen egentlig bare på Facebook for at borgmesteren kan køre permanent kommuneunderstøttet valgkamp?

11 reaktioner Læg en kommentar →
  1. januar 20, 2011

    Hej Rune!

    Tak for et interessant indlæg. Jeg er enig i din vurdering af både positive og negative elementer i Koldings Facebook-tilstedeværelse. Kolding er i øvrigt generelt et rigtig spændende eksempel at følge, da de – så vidt jeg ved- er den kommune som på strategisk niveau har arbejdet mest seriøst med Facebook platformen. Før de launchede var jeg bl.a. en tur forbi dem og holde heldagsworkshop for hele kommunikationsafdelingen, og heldigvis ser det ud til at de har taget mange gode råd til sig inden de fastlagde en strategi!

    Jeg kan ikke lade være med at få sat nogle tanker i gang ifm. dine pointer om at borgerne giver gode råd til kommunen. Andre kommuner som f.eks. Hillerød Kommune har postet mange, mange penge (sikkert hundredetusinder) i websites som tjener samme formål, men bare gør det dårligere: http://hejhillerød.dk/ – og selvsamme kommuner er hunderede for at bruge en bukket femmer på Facebook. Det er sgu stof til eftertanke… ;-)

  2. januar 20, 2011

    *hunderede=hunderæde :-)

  3. Jørn Pedersen permalink
    januar 20, 2011

    som borgmester og politiker i Kolding syntes jeg, at du peger på interessante bemærkninger.
    Borgerne kan ikke rette officielle henvendelser via facebook og det er meningen. Den er til debat.
    De får så besked via vores kommunikationsafdeling på, at de skal maile til mail xx.
    Jeg svarer som politiker og borgmester. De to ting kan ikke adskilles.
    Noget undersøger jeg og svarer på, fordi det kan have almen interesse.
    Generel info lægges på af kommunikationstjenesten.
    Jeg har ingen spindokter og får det heller ikke. Alle svar er fra mig personligt.
    Og jo jeg har en privat facebook side, hvor jeg fører en helt anden debat, men sådan skal det jo være.
    http://www.facebook.com/jorn.pedersen

  4. Rune Mejlvang permalink*
    januar 20, 2011

    Hej Mikael
    Tak for kommentaren. Enig – det er interessant at overveje hvor langt man kan komme med FB kontra dedikerede dialogplatforme. Jeg tror på både-og. FB har den store fordel at adgangen til borgerne er relativt let sammenlignet med egne platforme; og samtalerne er allerede igang. I modsat retning trækker manglende kontrol med framiningen, behov for arkivering og back-up, hensyn til persondatalovgivning og brugerstyring etc.
    Men til formålet her – hvor man søger den brede og ikke-fokuserede dialog er FB oplagt.
    hejhillerød.dk havde jeg ikke set så tak for den.
    /Rune

  5. Rune Mejlvang permalink*
    januar 21, 2011

    Hej Jørn
    Tak for tilbagemeldingen (og for en rigtig interessant kommunal Facebook-tilstedeværelse i øvrigt).

    Du skriver: “Jeg svarer som politiker og borgmester. De to ting kan ikke adskilles.”
    NETOP!, fristes jeg til at skrive, for det er vel i bund og grund præcis det jeg finder problematisk. Ikke at du træder frem og sætter ansigt på kommunen; det er nok en smagssag om man bryder sig om det eller ej (personligt sætter jeg pris på, at lokalvalgte er synlige).

    Men der skal læses meget indenad for at få din rolle på plads, når du afgiver svar. Jeg savner en klar tilkendegivelse af din rolle på siden; som ikke-lokal tog det mig lidt tid at gennemskue, at det var borgmesteren der talte.
    Selv for lokale, synes jeg, at det er vigtigt at understrege hvad din rolle er på kommunens officielle facebook-side.
    Måske et portrætfoto med borgmesterkæde, en omtale af dig på siden – og en klar angivelse af, at du udtaler dig på kommunen/embedets vegne?

    Du skriver selv at debatten jo er en anden på din egen FB-side, men det foregår jo med samme personprofil; det er en meget svær skelnen.

    /Rune

  6. februar 8, 2011

    Hej Rune

    Interessant indlæg og mindst lige så interessante kommentarer (fedt at se borgmester-Jørn deltage i debaten). Jeg er helt enig i dine betragtninger vedr. kommuners deltagelse på FB, især pointen med at man godt kunne benytte FB lidt mere formelt over for borgerne og så henvise til specifikke sider på den officielle hjemmeside og/eller telefonnumre.

    Desværre synes jeg alt for ofte at jeg oplever offentlige instansers tilstedeværelse på de sociale medier som værende meget afsenderorienteret. Det bliver ofte brugt til at informere om nye tiltag, åbninger af nye daginstitutioner, referater fra byrådsmøder etc. De inviterer sjældent til dialog, så tilstedeværelsen får meget præg af “So ein ding må vi også have”.

    Fx er mine egen kommune i Albertslund tilstede på Twitter (http://twitter.com/AlbertslundKom), eller dvs de har oprettet en konto, som de har postet fire tweets med siden 18. august 2010. Jeg har prøvet at tweete med kommunen men der blev aldrig reageret. Det ser lidt bedre ud på FB, hvor Albertslund kommune trods det at de kun har været på siden december alligevel har gjort tanker om, hvad formålet med FB-siden skal være: http://www.facebook.com/notes.php?id=134551146600666&s=20 De har dog kun 2 borgere der “synes godt om” FB-siden (den ene er mig), og der er ikke nogen brugerindlæg, så det er ikke fordi de brager derud af…endnu. Måske de kan lære lidt af at følge med på din blog :-)

  7. Rune Mejlvang permalink*
    februar 8, 2011

    Hej Torben
    Tak for kommentar(er). Kommunerne på Twitter er generelt den rene ynk – det er ikke kun albertslund, der er sløve; synes faktisk ikke der rigtigt er kommuner der gør det godt på den platform endnu. De kommuner der aktivt poster på twitter holder sig stort set alle til at bringe deres vanlige service- og pressemeddelelser; sjældent til dialog.
    På Facebook synes jeg generelt det går lidt bedre og i kommunal sammenhæng er det nok også en mere meningsfuld platform. Men giver dig ret – de fleste steder er det stadig på so-ein-ding niveau – og ikke et strategisk indsatsområde.
    /rune

Trackbacks og pingbacks

  1. Sociale bastard medier | Manden fra kommunen
  2. Kommunale sites – Tiden er (kn)App » Digitalsyndikatet
  3. Borgerinddragelse i det offentlige
  4. » Hvad gør kommunerne på Facebook? E-government-E2011

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS