Opgør med office monopolet

2011 8. januar
af Rune Mejlvang

Flere kommuner har i de seneste år skiftet Microsofts kontorpakke ud med Openoffice på de kommunale skoler. Rationelet er klart – at spare licenskroner og det hurtigst muligt.
Seneste melding er fra Varde kommune, der med udrulningen af Openoffice sigter mod at spare 900.00 i årlige licensomkostninger.

Hedensted kommune er gået skridtet videre og satser på Google Docs. Her er besparelsen potentielt endnu større. Licensudgifterne holdes nede – og man slipper for alt bøvl med installationer og opdateringer da alt jo håndteres online.

Farvel til skrivebordet

Og vigtigere endnu – med skiftet til Google Docs skiftes der også til et digitalt arbejdsmiljø som er mere fremtidsorienteret end de gammeldags kontorapplikationer som Microsoft Office og Openoffice repræsenterer. Bevares – det er fine tekstbehandlingsprogrammer, der producerer fine dokumenter. Og dokumenterne er pæne når man printer dem – men det er netop værktøjer, der har deres udspring i en printbaseret verden.

Men fremtiden, nej nutiden, er browserbaseret og online, så hvorfor ikke lære børnene at arbejde på en måde, der ligner den digitale virkelighed der omgiver dem?

Monopol på tekstproduktion

For det er jo ikke kun licenserne der er problemet. Officepakken monopoliserer måden hvorpå vi arbejder, og lader vores tankevirksomhed komme til udtryk. Der skal tænkes og arbejdes lineært og i dokumenter og filer. Men hvorfor ikke arbejde med en langt bredere palette af redskaber og videnformater?

Pædagogisk konsulent i Hedensted Torsten Petersen udtalte tilbage i september til Version2: »Vores tanke på sigt er, at det eneste børnene får brug for er en browser for at kunne arbejde,«. Det er fremsynet kommunal tænkning!

Online videndeling, samarbejde og kommunikation

Giv eleverne værktøjer der understøtter samarbejde og videndeling, og som gør det muligt at integrere kalenderplanlægning, læseplaner og direkte kommunikation.
Og hvorfor ikke tage skridtet videre og kigge på samarbejdsplatforme som eksempelvis danskudviklede Podio. Her kan brugerne selv bygge de arbejdsredskaber de har brug for og arbejde sammen i et lukket online miljø.

Så måske skulle man ikke bare opdatere kontorpakkerne, men også måden eleverne arbejder på – og måden hvorpå lærerne organiserer dette arbejde. Skoler uden print; lærerer og elever der kommunikerer digitalt – og undervisning og opgaveløsning hvor it ikke bare er et værktøj, men er en del af opgaveløsningen.

For der er mere at hente end bare de sparede licenser! Skolerne skal tilbyde tidssvarende værktøjer, der understøtter en nutidig måde at arbejde, dele og kommunikere på i stedet for kontorpakkernes pc-baserede maskinskrivning.

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS