Skats digitale ambassadører

2010 21. december
af Rune Mejlvang

Tilbage i juni måned skrev jeg om @skattefar i indlægget Kom til Skattefar. Den gang var jeg både rosende og kritisk. Rosende fordi jeg syntes, at det var et godt bud på offentlig brug af Twitter i forhold til at signalere god service og åbenhed. Kritisk fordi der et par gange kom halv-politiske ytringer via @skattefar. Min begejstring for åbenhed til trods fandt jeg dette problematisk da Skat, i form af en ledende medarbejder med navns nævnelse, stod som officiel afsender (et par måneder efter mit blogindlæg var der en del larm om dette i medierne).

Ansigtsløftning til Skattefar på Twitter

Skattefar er stadig på Twitter. Han har lige fået en ansigtsløftning – og han har det godt. Og måske er han måske blevet lidt mere “voksen”.

Skats profil på Twitter med fotos af de tweetende medarbejdere

  • Antal followers er firedoblet til over 600.
  • Der er liv på profilen stort set dagligt – og en stor del af aktiviteten er dialog med andre Twitter-brugere – ikke bare informationspush.
  • Skat har fået nyt design og ny afsender. Det er nu en gruppe af personer, der varetager @skattefar. De har deres billeder på den fælles profil, og angiver hvem af dem der skriver hvilke tweets.
  • Profilen bruges som servicekanal hvor Twitterbrugerne stiller skatte-spørgsmål og hjælpes til svar.
  • Profilen bruges til at indsamle information og inspiration fra andre Twitter-brugere. Eksempelvis har Twitter-folket været taget med på råd i forbindelse med udformningen af det nye Twitter-profil-design.

Det er faktisk ret godt gået. I løbet af nogle måneder er Skats brug af Twitter gået fra at være forfriskende og anderledes til at være et seriøst bud på offentlige organisationer brug af kanaler som Twitter. Brugen af profilen er blevet langt mere moden og har fundet en god form.

Digitale ambassadører i praksis

Alt i alt er Skattefar blevet et rigtigt godt bud på low cost afprøvning af sociale medier i praksis. Den reelle effekt er nok ikke stor, for dertil er brugergruppen for lille. Men signalværdien er høj (og man har måske fået kontakt med en interessant målgruppe) – og som intern undervisning eller praktisk træning i brug af sociale medier ligner det et rigtigt godt projekt. Skat får en personalegruppe trænet i brugen af sociale medier. Lige nu er det på Twitter, men erfaringerne er jo værdifulde i forhold til en hvilken som helst anden social platform.
Og så ligner det iøvrigt, at Skat har fået en gruppe medarbejdere, der har det sjovt med at være digitale – privat og på jobbet (flere af dem følger jeg med fornøjelse på Twitter).

Én reaktion Læg en kommentar →

Trackbacks og pingbacks

  1. SKAT i Twitter-eliten | Findbarhed

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS