Projekt Et bedre KBH

2010 16. december
af Rune Mejlvang

Københavns kommune har lanceret hjemmesiden Et bedre kbh. Ifølge Frank Jensen er hjemmesiden lavet for at sikre større gennemsigtighed omkring de politiske og økonomiske processer (se evt. denne artikel i Politiken). Det er en prisværdig tanke og et rigtigt spændende projekt. Som borger kan det være svært at holde styr på, hvad der blev meldt ud af i lokalpressen omkring årets budgetforlig, og hvad der rent faktisk gennemføres. Hvad blev lovet og planlagt – og hvordan går det med at gennemføre det?

Gennemskuelighed og overblik

Den opgave har man altså sat sig for at løfte i Københavns Kommune.
På hjemmesidens forside findes en række bannere med umiddelbart uangribelige og positive budskaber som:

  • 1300 færre på offentlig forsørgelse i udsatte boligområder
  • 30 idrætsanlæg moderniseret i 2010
  • 2,5 dage er sygefraværet faldet i kommunen siden 2007

screenshot fra http://kk.dk/etbedrekbh

Screenshot fra http://kk.dk/etbedrekbh

Super! Fantastisk! Rigtigt flot … tror jeg nok. For her rammer vi ind i projektet store svaghed p.t. – det er langt sværere at finde de oprindelige målsætninger end de konkrete udmøntninger.

Kommune KPI – resultater og mål

Var målet 1000 eller 2000 færre på offentlig forsørgelse?
Om de 30 renoverede idrætsanlæg følger planer og mål har jeg svært ved at gennemskue, men jeg tror det går nogenlunde!

Og om sygedagene hedder det i forklaringen:

“Sygefraværet blandt Københavns Kommunes medarbejdere er faldet over 2,5 dage siden 2007. Dengang lå det gennemsnitlige sygefravær på 20,8 dage om året. I 2009 var tallet faldet til 18,3 dage, og den positive udvikling er fortsat i 2010. I årets første 6 måneder lå sygefraværet gennemsnitligt 0,1 dag under niveauet på samme tidspunkt sidste år.”

Helt let at gennemskue er det altså ikke. Forholdet mellem resultat og mål er ikke særligt klart; jeg vil have klare KPI’er der er til at forstå.

Gennemsigtighed – bedre fremstilling og de dårlige historier

Hatten af for et spændende (udviklings)projekt. Det er en vigtig opgave man har sat sig for at løse, og mange kommuner kunne med fordel lade sig inspirere af projektet. Forudsætningen for at gøre borgerne mere interesserede og deltagende i det lokalpolitiske liv er klar og letforståelig kommunikation.
Men det halter stadig med gennemsigtigheden; fremstillingen er simpelthen ikke god nok. Ligesom man blæser tallene for gennemførte projekter stort op, burde man blæse måltallene op i størrelse. Giv mig store farvede dashboards der kommunikerer klart og entydigt om det går godt eller skidt!
Og med løftet om gennemsigtighed følger iøvrigt forpligtigelsen til at fortælle de dårlige historier, som vel også findes. Det eneste negative tal jeg lige er stødt på  vedrører antallet af indbrud.

Det lugter lidt af “godt nyt fra borgmesterkontoret”, og det er en skam for ideen kan jeg godt lide!

5 reaktioner Læg en kommentar →
  1. december 16, 2010

    God pointe mht. manglende KPI, som uvægerligt går ud over gennemsigtigheden. Men som du skriver virker det umiddelbart som et positivt tiltag, som måske bare trænger til lidt konstruktiv kritik fra sådan nogen som dig :-) Laver Frederiksberg Kommune en ditto løsning – nu med KPI?

    Imens kan jeg jo overveje, hvordan vi inden for hospitalsverdenen kan lade os inspirere ift. større åbenhed og gennemsigtighed over for patienter og pårørende, men selvfølgelig kun hvis det også giver pote ift. Bedst på Nettet ;-)

  2. Rune Mejlvang permalink*
    december 16, 2010

    Hej Torben
    Det er vist ikke et projekt der er på tegnebrættet p.t., men det kunne nu være interessant at arbejde med!
    Rune

  3. december 17, 2010

    Absolut gode takter, som ligger tæt op de nye vinde der begynder at poppe op i kommunerne om åbenhed og dialog omkring årsrapporten. Altså: hvad er opnået på både den politiske og økonomiske bane ? – formidlet i en form så det er forståeligt for borgerne.
    Det som mangler er en dialog- og kommentardel med borgerne, -meget gerne spredt ud og delt på en to-vejs integreret socialmedieplatform: Hvad er deres oplevelser af virkeligheden ? – Er der supplerende historier som de kan bidrage med (gode som dårlige). Så vi får en troværdig status og dialog og ikke kun en her-går-det-ALTID-godt en-vejs fremstilling af status. Men som sagt et godt bud på moderne kommune kommunikation :-)

  4. december 17, 2010

    Tak for de – overvejende – rosende ord om vores nye kommunikationstiltag. Og du har så evig ret! Faktisk er projektet (også) født for netop at sætte det fokus, du efterspørger: Etbedrekbh er kommunikation til københavnere og medarbejdere, men det er også et ledelsesværktøj, der dels skal motivere de dygtige medarbejdere ved at give mulighed for at eksponere resultater, men i høj grad også anspore til, at vi øver i at opstille KPI’er og mål. Det giver de folkevalgte politikere på rådhuset, embedsmænd og andre medarbejdere chancen for at vide, hvornår vi er en succes. Og det kan vi jo godt have brug for. Når det er sagt, så er der politiske beslutninger, som er vanskelige at udmønte i helt konkrete målsætninger. Dem skal der også være plads til, for politik er også fremtidsscenarier, ønsker og visioner!

    Vi vil fortsat have det fokus, du efterspørger, og målsætningen (!) med sitet er, at vi på alle relevante temaer, kan vise præcis, hvor langt vi er. Og der er et stykke vej endnu….

  5. Rune Mejlvang permalink*
    december 20, 2010

    Hej Marie
    Tak for kommentaren. Og ja, jeg synes det er et godt og spændende projekt, så jeg glæder mig til at følge med i hvad der sker på siden fremover – både i forhold til de helt konkrete KPI’er og i forhold til de mere uhåndterbare områder.
    /Rune

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS