Det tar kun 5 minutter

2010 4. oktober

“Det tar kun 5 minutter, men vi vil så gerne have at du blir lidt længere”, lød reklamesloganet for en discountsupermarkedskæde for nogen år siden.
Budskabet var, at det var så hurtigt at købe ind hos dem, at butikken følte sig nødsaget til at at lægge alle mulige forhindringer ud for kunderne – for at få dem til at blive lidt længere (hmm – måske bruger de stadig det slogan, men det er længe siden jeg har set en reklameblok).

Lidt den samme filosofi synes at præge en række kommunale hjemmesider; de er håbløst overlæssede, fyldt med overflødige informationer. Og når man endelig finder frem til kassen kan det være svært at finde betjeningen.

Sygesikringsbevis eller sundhedskort

Jeg har taget et kig på de sider borgerne præsenteres for når de ønsker at bestille sygesikring/sundhedskort hos deres kommune. Jeg vil ikke komme ind på de problemer navneskiftet fra sygesikringsbevis til sundhedskort giver; det kunne være et selvstændigt blogindæg. Og jeg vil heller ikke kigge på de problemer, der er i forhold til overhovedet at finde de pågældende sider. Jeg har googlet og navigeret mig frem – og lad mig bare sige, at der er plads til forbedring i forhold til at styre hvor og hvordan folk lander når de søger på vendinger som “kommune xxx nyt sundhedskort”.

For landingssiderne skal være knivskarpe for denne type sider. Det kniber ofte og så kan det hurtigt være lettere lige at gribe telefonen.
Siderne skal have et klart formål – og være klart og entydigt handleanvisende – DU ER LANDET DET HELT RIGTIGE STED. Det er simpelthen ikke meningsfuldt at man som i nedenstående eksempler bruger sidens centrale tekstfelt til at forklare, at den pågældende løsning kan findes hvis man kigger i højrespalten(!):

billede fra haderslev.dk

http://www.haderslev.dk/index.asp?id=3606

Så giv mig dog et stort fedt link jeg kan klikke på! Det er jo ikke fordi der mangler plads på siden.

Reklamer nej tak

Og nej tak til reklamer for dette og hint – jeg kommer med et klart formål: Jeg vil have et nyt sundhedskort! Nej tak til alenlange forklaringer. Og til nyheder. Det er en simpel service jeg efterspørger og mit informationsbehov er ikke stort (og det kan givetvis let dækkes i selve selvbetjeningsløningen).

billede fra silkeborgkommune.dk

http://www.silkeborgkommune.dk/borger/sundhed/sygesikring

Fire spalter er nok en eller to for meget! Det er ikke en god ide at promovere andre services i de situationer hvor man forsøger at få brugeren til at gennemføre “et køb” – og hvor der er stor sandsynlighed for, at brugeren allerede er på rette sted. Det er fint med relaterede tilbud og uddybende information, men det skal placeres med omtanke.

Handling, handling, handling!

Jeg er træt af ekstra info – det er støj med mindre det rent faktisk gavner mig. Et “Har du mistet din pung eller taske på ferien” banner der leder mig til en guideside – det ville være en relevant måde at spotte ekstraydelser på. Eller gør som Københavns Kommune:

billede fra kk.dk
Kilde: http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Selvbetjening/SundhedOgSygdom/UdstedelseAfNytSygesikringsbevis_ny.aspx

kk.dk er på rette vej her; handlingen er grafisk fremhævet i tekstfeltet, under skærmfolden findes yderligere info og muligheder og højrespalten bruges til at reklamere for en alternativ vej til samme service, men på en anden platform (sms). Så må man bare håbe, at brugeren rammer den rigtige side og ikke nedenstående, der er knap så velfungerende:

billede fra kk.dk

Kilde: http://www.kk.dk/Borger/SundhedOgAeldre/Laege/SygesikringSundhedskort.aspx

Intet behov for leverandører – bare redaktørpower

En let vej til øget selvbetjening kunne være at bruge tid på at optimere alle de sider der knytter an til selvbetjenngsløsninger. Så et par hurtige og let-implementerbare forslag; her er der ikke behov for leverandører, men bare lidt redaktørpower:

  • Siderne skal være enkle og let overskuelige.
  • De skal have et klart budskab – og en klar handling.
  • Den ønskede/ønskværdige handling skal være markant fremhævet.
  • Giv brugeren flere steder at klikke; tekst-links, billeder og bannere i kombination.
  • Undgå støj (vent med den relaterede info til den ønskede handling er gennemført).

Det tar kun 5 minutter!

Endnu ingen kommentarer

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS