Kom til Skattefar

2010 30. juni
af Rune Mejlvang

Jeg har tidligere skrevet om det offentlige Danmarks brug af Twitter her på bloggen. Den gang havde jeg svært ved at finde positive eksempler. Nu er Skat på Twitter i skikkelse af profilen #skattefar aka Fagdirektør Richard Hanlov. Profilen er ganske aktiv og “Tweeter til borgere og virksomheder om #skat”. Og det gør de ganske godt.

Hovedskribenten står frem med både navn og billede. Tonen er munter og venlig og med profilnavnet Skattefar signaleres humor og selvironi. Massere af positiv signalværdi.

Antal followers er indtil videre lavt (170 i skrivende stund). Men form og indhold er i orden, så kom til skattefar og bliv holdt ajour med deadlines, modtag advarsler eller søg hjælp og vejledning:

Hav nu en fest derude i Roskilde. Til sælgerne : Husk kasseapparater og regnskaber. Skattefar kigger forbi - ikke kun for at høre musik :-)

Men udover markedsføring og kundeservice kommer der også meningstilkendegivelser fra skattefar:

Hørte netop i Radioavisen, at sygehusene ikke må sende reminder-sms'er til kunderne, fordi #Datatilsynet er betænkelige. Får snart kvalme

Eksemplet er fra 30. juni 2010 og er en kommentar til den igangværende debat om det offentliges brug af sms.

Indholdet er i og for sig irrelevant, men det er et godt eksempel på nogle af de kommunikationsmæssige udfordringer der kan være når en offentlig myndighed bruger en platform som Twitter.

Kontrol og dialog

Ville en tilsvarende ytring nogen sinde været sluppet igennem kommunikationsafdelingens maskineri? Næppe. Men på den anden side ville det være umuligt at opretholde en aktiv Twitterprofil, hvis alting skulle cleares via de sædvanlige kanaler; det ville simpelthen gå for langsomt.

Den sædvanlige stramme styring af kommunikationen egner sig ikke til sociale platforme – og den er meget svær at gennemføre. Organisatoriske retningslinjer for digital takt og tone er sikkert et must, men det er mennesker der samtaler, ikke organisationer.

Mindre kontrol er derfor en nødvendighed, men det udfordrer ikke bare organisationen internt, men også modtageren. Som modtager kan jeg let blive i tvivl: Er skattefars udfald mod datatilsynet udtryk for Skats officielle holdning, er det udtryk for en organisation, der tør give sine (ledende) medarbejder frihed til at ytre sig – eller en kommunikationsmæssig svipser?

7 reaktioner Læg en kommentar →
  1. juli 1, 2010

    Hej Rune,
    Jeg opfatter ikke skattefars ytring som en kommunikationsmæssig svipser – tværtom ser jeg det som en forfriskende melding, i et system der ofte gør tingene unødigt besværlige. Skat prøver jo faktisk at gå nye veje digitalt og de er heldigvis godt klar over at deres kommunikation skal foretages der hvor deres kunder kommunikerer. Det signal sender SKAT og skattefar fint ved twitterprofilen og ved at lade en ledende medarbejder ytre sig. Jeg forventer da at hans holdning stemmer overens med SKATS ledelse og ikke mindst deres vision om at være moderne og til stede hvor kunderne (borgerne) befinder sig.
    VH. Emil

  2. Rune Mejlvang permalink*
    juli 1, 2010

    Hej Emil
    Tak for kommentar.
    Jeg tror min læsning er sådan lidt midt imellem og jeg har haft travlt med den indre synonym ordbog for at finde det rette ord. Ikke en fejl, ikke et problem – og grundlæggende er det en form for kommunikation jeg godt kan lide.
    Men Manden fra kommunen jo lidt kommunalt anlagt så på den ene side er jeg fuldstændigt enig – det er en god kommentar til målgruppen. På den anden side har ting det med at blive læst udenfor målgruppen. Og læst som en kommentar fra en offentlig myndighed er det om ikke andet end noget anderledes sprogbrug, end normalt.
    /Rune

  3. juli 1, 2010

    Hej Rune.
    Du har ret – den går i flere retninger. Befriende er det dog at en offentlig organisation, hvor en af kerneydelser er at drive information og kommunikation – tager bladet fra munden og sætter et mere skarp retning. (Problematisk som det end må være i det system)
    Emil

  4. december 21, 2010

    Ja, der kan være mange faldgruber, når man begiver sig ud på ukendt grund. Jeg mener at det er en rigtig god ide at gøre noget så utilgængeligt lidt mere tilgængeligt.

    Jeg tweetede om noget #skat jeg ikke kunne finde ud af og @skattefar hjalp mig og fandt en ekspert på området som så gav mig en forklaring.

    Det var uventet, uopfordret og rigtig fedt.

    Det er på ingen måde en svipser at en stor virksomhed lader en medarbejder have holdning – det er generelt en mangelvare. @skattefar har forsået mediet i modsætning til så mange andre.

  5. Rune Mejlvang permalink*
    december 21, 2010

    Hej Jens
    Tak for kommentaren; jeg synes også at @skattefar er et godt projekt. Der er dog sket en del fra jeg skrev indlægget som du kommenterer på her og frem til i dag så i stedet for en laaang kommentar har jeg skrevet et nyt lille indlæg om det:

    Skats digitale ambassadører.

    Jeg mener stadig, at der kom uhensigtsmæssige kommentarer fra profilen i løbet af sommeren. Jeg sætter pris på åbenhed, men fandt formen uklog.
    /Rune

Trackbacks og pingbacks

  1. Skats digitale ambassadører | Manden fra kommunen
  2. Fem danske detailvirksomheder der forstår sociale medier | SocialSemantic

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS