Tillykke med den nye hjemmeside

2010 8. juni

Selvom mange kommuner gradvist bløder op i forhold til at integrere services fra borger.dk, importere indhold og tale fælles udvikling, så er den individuelle kommunale hjemmeside stadig en hellig ko. Kommunerne fastholder, at de for borgerne er den naturlige adgang til information og service også på nettet. Og derfor er den kommunale hjemmeside så vigtig – og derfor er der en lind strøm af lanceringer af “nye” kommunale hjemmesider.

Hvor skal jeg kigge

Personligt opfatter jeg det offentlige som en samlet størrelse og skelner ikke (og har ikke behov for at skelne) imellem statslige, regionale og kommunale myndigheder. Jo, jeg går på Københavns Kommunes hjemmeside og søger information om børnepasning. Men det er et spørgsmål om vane og ikke fordi det er specielt mere meningsfuldt end at søge informationen via andre kanaler. Og er mit informationsbehov mere komplekst er det ikke sikkert, at jeg ved, hos hvilken myndighed jeg skal finde informationen.

At de enkelte myndigheder har deres egne hjemmesider gør det ikke lettere for mig, at finde det, jeg søger. Og at alle kommuner har stort set samme indhold på deres hjemmesider (bevares med variation i struktur og navigation) gør det heller ikke lettere. Tværtimod kunne man hævde; det mudrer bare mit søgeresultat på Google!

Og hvorfor skal jeg som borger affinde mig med, at der kan være store forskelle på kvaliteten af den hjemmeside de enkelte kommuner tilbyder? Informationen bør være lige let at finde alle steder – og have samme standard.

Men design betyder jo noget

Ja, men kommunalt webdesign har det med at være – tjahh temmeligt kommunalt – og det på trods af, at der bruges betydelige ressourcer hos design og webbureauer. Målet er klart: kommunerne ønsker et grafisk udtryk på nettet, der understøtter kommunens identitet (og evt. også understøtter borgernes forsøg på at finde information og løse opgaver).
Og det er ok, men som nedenstående eksempler burde vise er der måske ikke så meget at komme efter:

Her er der altså ikke tale om webdesign som jeg ikke kunne leve foruden! Der er forskelle og bevares nogen grad af visuel identitet. Noget er pænt, ligefrem æstetisk, men jeg er ikke sikker på det er pengene værd!

Pengene værd?

Når effektiviseringer, nedskærringer og fyringer præger hverdagen i de fleste kommuner er det svært at se nødvendigheden af, at der bruges store ressourcer på individuelle cms- og designløsninger. Resultatet er ikke prangende og ikke synderligt serviceforbedrende for borgerne. Og jeg vil hellere have service, dialog og ressourcer brugt på de områder hvor det lokale rent faktisk har betydning og værdi. Byudvikling, lokalpolitik, foreningsliv.

Jeg har ofte hørt argumentet, at kommunerne jo har en masse information og identitet, der er særegen for den enkelte kommune. Ja, givetvis, men det betyder ikke nødvendigvis, at man har brug for egen teknisk platform. Og som ovenstående eksempler viser, er det måske så som så med den designmæssige unikhed.

Selvfølgelig skal der være plads til egenudvikling hos de enkelte kommuner, men som det er nu bruges en stor del af energien på farver, striber og standardelementer. Og næsten al udvikling sker på lukkede platforme. Det gør det svært for andre kommuner at få gavn af det. Genbrug kræver køb af licenser hvis leverandørerne da overhovedet vil give slip på det udviklede.

Andre veje

Der er jo andre muligheder; det er oplagt at kigge på fælles og eventuelt open source baserede løsninger, f.eks. i KL-regi. En løsning hvor den enkelte kommune ikke skulle spilde ressourcer på platformslicenser og basiskomponenter. Og ja, måske kunne borger.dk godt komme til at fungere som hovedindgang til den offentlige serviceinformation. Eller i det mindste som den kilde alle andre trækker på. Det betyder ikke nødvendigvis enden på egne kommunale hjemmesider og identitet; det kunne bare gøres smartere og mere effektivt.

6 reaktioner Læg en kommentar →
  1. juni 8, 2010

    Interessant indlæg. Det kunne være morsomt at opregne hvor mange penge de danske kommuner har futtet af på digitale kommunikationsrådgivere, designere og webbureaurer og andet godtfolk siden sammenlægningen.

    Jeg synes de danske biblioteker viser vejen frem. De har fået lavet en fælles drupal-platform af Reload A/S: http://reload.dk/blog/update-p%C3%A5-ting-projektet

  2. Rune Mejlvang permalink*
    juni 8, 2010

    Hej Michael
    Ville afgjort være et interessant regnestykke, men måske ikke så opmuntrende.
    Og ja, synes også at ting-projektet er spændende og en god inspirationskilde.
    /Rune

  3. juni 9, 2010

    Spot on. Jeg skrev engang en klumme i Computerworld som er et ekko af denne snak;
    http://tveskov.com/artikler/cwkommunalt.htm

  4. juni 9, 2010

    se også hvad Tveskov skrev om dette i 2001: http://tveskov.com/artikler/cwkommunalt.htm

    mvh Bo

  5. Rune Mejlvang permalink*
    juni 9, 2010

    Hej Bjarne og Bo
    Tak for link; det er jo ret underholdende; sætter pris på passagen:

    “Eller hvis hveranden kommune køber eller udvikler sit eget Content Management system. Uha, det blir dyrt og dårligt… Selvfølgelig skal den enkelte kommune have lov til at sætte sit eget præg på sine sider. De må for min skyld klistre alle de turistede jpg-billeder af bøgetræer, kulturhuse og legende børn på deres websteder som de har lyst til. Men den overordnede strukturering af indholdet håber jeg at “nogen” fra centralt hold vil begynde at tage hånd om.”

    /Rune

Trackbacks og pingbacks

  1. DIS/PLAY » Godt webdesign til det offentlige

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS