Når selvbetjening ikke er velkommen

2010 30. marts

Manden fra kommunen  er ved at optimere privatøkonomien. Men det er ikke let, så efter en snak med banken  besluttede jeg , at det nok var tid til at forlade folkekirken.

Ind på borger.dk og søge på “udmeldelse folkekirke”;  måske den digitale udmeldelsesblanket som jeg tidligere har søgt efter langt om længe er kommet online?

Første søgeresultat hedder “Medlemskab af folkekirken”. Der er ingen søgeresultater med ordet “udmeldelse” i overskriften. Jeg tager chancen og klikker på “medlemskab af folkekirken“. Men nej, der er stadig ingen blanket, men dog en forklaring: Jeg skal enten formulere et brev eller møde i “mit” sogn.

Selvbetjening
Men for pokker! Det burde være muligt at lave en simpel formular, så jeg kunne klare det med min digitale signatur og uden kontakt til den kirke, jeg ønsker at forlade. Men nej, i borger.dk’s selvbetjeningsboks henvises der ikke til den slags, men i stedet til tjenesten Den danske salmebog online:

borger.dk screenshot


Enstemmigt og flerstemmigt

“Hør melodierne til de danske salmer. Nu også indspillet på piano, enstemmigt og flerstemmigt”  står der på forsiden af Den danske salmebog online- det kan man da kalde en service der gør livet lettere for borgerne!

NEJ! Det er ikke en selvbetjeningsløsning og det bør ikke fremstå som en sådan på en offentlig dansk portal! Borger.dk linker ligeledes til “Bibelen on-line” ( findes under overskriften borger.dk anbefaler også) – andre trossamfund er vist ikke helt så priviligerede.

Dårlig borgerservice eller bevidst kanalstrategi?
80,9% af danskerne er medlem af folkekirken står der på borger.dk - og måske er det meningen, at det fortsat skal være sådan. På Kirkeministeriets hjemmeside km.dk findes der heller ikke en direkte vej til udmeldelse. Også her skal brugeren vælge et menupunkt med titlen “Medlem af folkekirken” for at finde vej til udmeldelsen.

Det ligner en succesfuldt gennemført kanalstrategi hvor man bevidst gør det svært for de borgere, der måtte ønske at forlade folkekirken. Hvis dette ikke er tilfældet, så  kunne det ud fra en brugervenligheds-, effektivitets og borgerservicebetragtning være gjort bedre!

7 reaktioner Læg en kommentar →
  1. Jacob Rasmussen permalink
    marts 30, 2010

    Undlad ikke at undgå at klikke her, hvis du ikke ønsker at fortryde, at du ikke har valgt at tilkendegive ønske om ikke at forblive i Folkekirken.

  2. Christian permalink
    april 1, 2010

    En gang imellem er du ret morsom. Jeg tror mere på din konspirationsteori, end på manglende brugervenlighed.

    Og jeg kan huske hvor irriteret jeg blev dengang jeg selv blev tvunget ned til prästen for at melde mig ud af kirken, men det var så för mere end 15 år siden. What took you so long?

  3. december 20, 2010

    Hej Rune
    Måske skulle du vende blikket mod Kirkeministeriet og ikke mod borger.dk. Borger.dk kan ikke levere løsninger, der ikke findes (og borger.dk leverer ikke løsninger men præsenterer dem, andre myndigheder har lavet). Er det ikke problemets kerne?

  4. december 20, 2010

    @Friism

    arh.. Google er ikke en bedre kanal til at kunne udføre selvbetjening fra. For Google ved ikke, hvilken kommune, du bor i og har brug for at kontakte, hvilket er påkrævet for 80% af alle offentlige selvbetjeningsløsninger. Det ved tilgengæld (kun) borger.dk grundet vores selvbetjeningsdatabase, der kobler kommune med it-levarandør (URL)… Men ja, Google kan selvfølgelig bruges til at komme videre til borger.dk, hvor man så man gøre det.

  5. december 20, 2010

    Andre skrækeksempler er i øvrigt på børneområdet, hvor man – som mand – ikke kan gøre en skid online. Det kan kun kvinden. Så kan vi lære det, vi mænd (i forhold til ligestilling)?! Eller hvad? ;-)

    Må indrømme, at jeg troede, vi var kommet videre i 2010.

    Eksempler: Opskrivning til daginstitution. Registrering af barnet på personregistrering.dk. Osv.

  6. Rune Mejlvang permalink*
    december 20, 2010

    Hej Thomas
    Ingen tvivl om, at hovedskurken er kirkeministeriet; ministeriet bærer naturligvis ansvaret for udvikling af en digital løsning til udmeldelse af folkekirken.

    Når jeg også svinger krabadsken over borger.dk så skyldes det, at man eksponerer online versionen af folkekirkens salmebog som en selvbetjeningsløsning. Det er det ikke…

    I det hele taget mener jeg ikke, at links til salmebog og bibel hører hjemme på borger.dk. Vælger man at gøre det burde man servicere andre trossamfund på tilsvarende vis. Men jeg bryder mig ikke om sammenblandingen af serviceinformation og religiøse tekster.
    /Rune Mejlvang

Læg et svar

Bemærk: Du må bruge grundlæggende XHTML i dine kommentarer. Din mail-adresse vil aldrig blive offentliggjort.

Abonnér på dette kommentarfeed via RSS